4 czerwca, 2018 . Ilona Kozłowska

Czas targów to dla firm wielkie wyzwanie. Każdy chce się pokazać z jak najlepszej strony. Każda firma chce zaprezentować swoje usługi czy produkty. Jest to tak zwane „okno wystawowe”, które można porównać do sklepowych witryn w galeriach handlowych. Zanim zaczniemy przygotowania do targów, powinniśmy wiedzieć, czym one są, jakie są ich rodzaje i jakie korzyści otrzyma zarówno wystawca, jak i odwiedzający.

Targi to imprezy, które odbywają się cyklicznie w tych samych terminach. Duże uproszczenie dla osób zajmujących się kalendarzem eventowymw firmie. Dlaczego? Z dużym wyprzedzeniem można zarezerwować termin, miejsce na targach oraz przygotować koncepcję targów, czyli ich wygląd.

Targi to przede wszystkim spotkanie dwóch grup w jednym miejscu i tym samym czasie. Pierwszą grupą są wystawcy, czyli Ci, którzy chcą coś sprzedać, pokazać, czy zaistnieć na rynku. Drugą grupą są odwiedzający, czyli osoby chcące coś nabyć. Może to być wiedza, produkt czy usługa lub kontakty. W zasadzie dodałabym jeszcze trzecią grupę lub podgrupę do odwiedzających, którą powszechnie nazywa się „zbieraczami”. Zbieracze to osoby, które przychodzą na targi w celu pozyskania darmowych gadżetów. Prócz pozyskania gadżetów nie posiadają innych celów podczas odwiedzania targów. Obie te grupy (wystawcy i odwiedzający) generują popyt na usługi transportowe, catering, zakwaterowanie, media, materiały marketingowe, imprezy. Czas targów jest dość gorący i prócz ogromnej ilości pracy generuje również spore zarobki i wydatki. Jest to dobry czas dla gospodarki i biznesów.

Skoro wiemy już jakie grupy spotkamy na targach czas na poznanie rodzajów targów. Otóż targi dzielimy na handlowe i konsumenckie. Są one bardzo zbliżone do siebie, jednak jest między nimi pewna różnica.

Targi handlowe to w dużej mierze targi specjalistyczne, na których ludzie poszukują sprzętu czy usług związanych ze swoją pracą. Targi handlowe podobnie jak targi konsumenckie trwają kilka dni, jednak przyciągają uczestników na dłużej niż jeden dzień. To właśnie podczas tych targów można zrobić dobre inwestycje, które będą służyły nam przez długie (miejmy nadzieje) lata. Poza tym targi handlowe przyciągają na wystawę ludzi z całego świata, a nie tylko z danego regionu. Drugi typ imprez targowych to targi konsumenckie, które są otwarte dla uczestników i można tutaj nabyć indywidualnie produkty czy usługi, które skierowane są do osób fizycznych, a nie przedsiębiorstw. Ponadto targi te, zazwyczaj przyciągają ludzi na jeden dzień, mimo iż trwają dłużej. Uczestnikami targów jest zazwyczaj społeczność z danego regionu i okolic. Rzadko się zdarzy, że ktoś pojedzie indywidualnie na targi konsumenckie do miasta, które jest oddalone od miejsca zamieszkania 300 czy 400km.

Targi konsumenckie to np. targi meblowe czy targi mieszkań. Bez względu na to, jaki charakter mają targi i czy są to targi halowe, czy polowe, targi mają na celu prócz skutecznego marketingu i budowania wizerunku inne zastosowania. Podczas targów wystawcy generują sprzedaż zarówno targową, jak i po targową. Promują swoje produkty, czy są odpowiednią okazją do zaprezentowania nowego produktu, czy usługi. Targi to też świetna okazja do spotkania się ze swoim klientem, do podtrzymania relacji lub nawiązania nowych kontaktów. Ostatnim zastosowaniem targów jest wymiana informacji i tu nie ma co się łudzić, ale najczęściej korzysta z tego nasza konkurencja, która czujnym okiem podgląda co się u nas dzieje i sprytnie wykorzystuje pewne rozwiązania u siebie. Targi to nie tylko wystawa, atrakcje i zamieszanie. Targi to również korzyści zarówno dla wystawców, jak i odwiedzających. Zatem jakie korzyści mogą przynieść targi Twojej firmie?

Korzyści dla wystawcy:

  1. Zwiększenie rozpoznawalności marki.
  2. Pozyskanie opinii o produkcie/usłudze w bardzo krótkim czasie.
  3. Bezpośredni kontakt z konsumentem.
  4. Sprzedaż produktów czy usług.
  5. Zdobycie nowych klientów lub leadów.
  6. Korzyści wizerunkowe, poprawa wizerunku, utrzymanie wizerunku.

Skoro korzyści dla wystawcy wynikające z obecności na targach są już znane, czas poznać korzyści dla odwiedzających:

  1. Pełen zakres produktów i usług w jednym miejscu.
  2. Możliwość wypróbowania produktów czy usług tu i teraz.
  3. Zdobycie cennej wiedzy od sprzedawców czy specjalistów.
  4. Dodatkowe seminaria czy szkolenia podczas targów.
  5. Spotkanie specjalistów czy influence rów z danej branży.
  6. Produkty czy usługi w korzystniejszych cenach niż na co dzień.

Mimo iż targi pochłaniają dużo pracy i wymagają sporego nakładu finansowego, to wciąż jest to dobra okazja do tego, by zwiększyć obroty własnej firmy, zmienić lub ulepszyć wizerunek, zaprezentować się i wciąż istnieć w branży. Wystawcy chcący wziąć czynny udział w targach zobowiązani są do zapłacenia organizatorom, za powierzchnię, którą chcą zająć podczas targów. Oczywiście nie jest to jedyny koszt, ale o kosztach targowych innym razem.

Zanim jednak podejmiemy decyzje o tym, czy chcemy się wystawić na danych targach, powinniśmy sprawdzić kilka informacji, które ułatwią nam podjęcie decyzji i podpowiedzą nam, czy warto wziąć w nich udział. Nie warto brać udziału we wszystkich imprezach targowych, nie wszystkie są odpowiednio sprofilowane i nie na każdej imprezie będzie target, do którego chcemy dotrzeć.

Co warto sprawdzić przed wykupieniem powierzchni na targach?

Po pierwsze powinniśmy pozyskać informacje na temat organizatora i jego dokonaniach. Po drugie cenną informacją dla nas będzie koszt uczestnictwa oraz informacja o uczestnikach danej wystawy. Po trzecie szukamy informacji o poprzednich edycjach, o ile takie były. Jeśli nie, to nie zrażajmy się, każdemu należy dać szansę. Nie musimy od razu inwestować wielkich pieniędzy w imprezę, która odbywa się po raz pierwszy. Po czwarte powinniśmy sprawdzić popularność imprezy w branży. Nawet jeśli impreza odbywa się pierwszy raz, może mieć tak dobry marketing, że siłą rzeczy stanie się popularna. Ostatnią rzeczą, którą należy sprawdzić, to lokalizacja imprezy. W zasadzie powinno być to na miejscu pierwszym. Od tego, gdzie zlokalizowane są targi, zależy frekwencja odwiedzających.

Nie tylko wystawcy ponoszą koszty. Koszty, choć niewielkie w porównaniu do tych, które ponosi firma, musi także ponieść odwiedzający. Do tych kosztów zaliczamy kupno biletu, czas, który poświęcą na odwiedzenie targów. I tu musimy zadbać o to, by nasi uczestnicy byli mile zaskoczeni, musimy ich zatrzymać na targach w sprytny sposób, tak by zobaczyli, jak najwięcej i oczywiście kupili jak najwięcej.

Eventy wystawiennicze nie należą do łatwych wydarzeń. Trzeba je odpowiednio zaplanować i spędzić wiele godzin, by zaplanować stoisko idealne. Oczywiście, jeśli nie jesteśmy w stanie zrobić tego sami, powinniśmy zlecić to firmie zewnętrznej, która w swoim port folio posiada tworzenie koncepcji targowych.