12 lutego, 2018 . Ilona Kozłowska

Rola eventów w świecie marketingu ma coraz większe znaczenie. Marki są coraz bardziej świadome, co mogą zyskać przez organizowanie eventów i jak one wpływają na postrzeganie marki przez konsumentów. Razem ze wzrostem znaczenia event marketingu rosną również wymagania stawiane agencjom eventowym. Świadczy to tylko o dobrym kierunku rozwoju branży. O tym, że eventy są coraz częściej wykorzystywane przez firmy, mówią również statystyki. W roku 2016 w całej Polsce zostało zorganizowanych 45618 eventów, w roku 2017 było ich już więcej – 47502. Dane te dotyczą wszystkich rodzajów eventów, które odbyły się w Polsce w minionych latach.

Eventy wizerunkowe różnią się od eventów, które organizujemy dla naszych pracowników. Oczywiście są tak samo ważne, jednak mają odmienne cele i korzyści. Chcąc zorganizować event, który będzie wpływał pozytywnie na nasz wizerunek, musimy zastanowić się nad celem, który chcemy osiągnąć poprzez organizację eventu. Naszym celem może być:

a) Poprawa wizerunku i zwiększenie rozpoznawalności marki
b) Zwiększenie sprzedaży
c) Wypromowanie nowego produktu czy usługi
d) Cele rozrywkowe
e) Promocja marki

Oczywiście cele te możemy łączyć, stawiając większe wyzwania sobie i agencji, która będzie dla nas pracowała. Sam cel to jednak nie wszystko, by zorganizować event. Do stworzenia odpowiedniego punktu wyjścia potrzebujemy zastanowić się nad kilkoma elementami. Musimy jasno określić naszego odbiorcę, który podpowie nam jaki rodzaj eventu stworzyć lub gdzie się pojawić. Naszym odbiorcą jest oczywiście nasz klient, ale musimy się zgłębić bardziej. Musimy poznać naszego konsumenta bardzo dokładnie. Poznać jego wiek, miejsce zamieszkania, zainteresowania, gdzie najwięcej czasu spędza w Internecie, na jakich imprezach się pojawia. Im dokładniej zbadamy profil naszego odbiorcy, tym lepiej dla nas.

Następnym krokiem jest zastanowienie się, jaki rodzaj eventu będzie odpowiedni. Jeśli nie znacie jeszcze rodzajów eventów wizerunkowych, to macie okazję poznać je teraz.

Drzwi otwarte – skuteczny sposób na promocję firmy. Dni otwarte mają na celu pokazanie firmy od wewnątrz, tak by nasz odbiorca mógł dokładnie poznać usługi, produkty i samą firmę. Jest to też idealny sposób na pozyskanie nowych pracowników, nawiązanie nowych relacji biznesowych czy sprzedażowych.

Konferencje/szkolenia – organizując je lub pojawiając się jako prelegenci, budujemy wizerunek eksperta, co pozwala nam na pozyskanie klientów. Nawiązujemy także nowe relacje biznesowe i umacniamy swój wizerunek.

Targi – to idealna okazja, by się pokazać, poznać możliwości konkurencji i pozyskać nowych klientów. Pojawienie się na targach umacnia nasz wizerunek i zwiększa rozpoznawalność. Co ważne, podczas targów możemy nawiązać sporo relacji biznesowych czy sprzedażowych.

Road Show – to coraz bardziej popularny sposób na promocję. Firma pojawia się w kilku największych miastach, organizując szkolenie, stoisko, gdzie nasz odbiorca będzie mógł się zrelaksować i poznać nasz produkt czy usługę. Road Show pozwala na dotarcie do większej liczby konsumentów, a także na zaprezentowanie się nie tylko na rynku lokalnym czy krajowym, ale także na rynku międzynarodowym.

Koncerty/festiwale – mają na celu zapewnienie rozrywki, ale również powodują przywiązanie do marki. Organizowanie tego typu wydarzeń ma na celu umacnianie wizerunku.

Akcje promocyjne – nastawione na promocje produktu czy usługi. Przyciągają nowych, jak i stałych konsumentów, zachęcając ich do wzięcia udziału w jakimś konkursie.

Otwarcie firmy – głównie nastawione na relacje biznesowe, ale również na relacje sprzedażowe. Umacniają pozycję marki, poprawiają wizerunek firmy.

Imprezy sportowe – polepszenie wizerunku firmy, promocja aktywnego trybu życia. Głównie marka zyskuje rozpoznawalność organizując tego typu imprezy.

Możliwości jest sporo. Trzeba je tylko odpowiednio dopasować, by móc zacząć działać. Przy organizacji eventu musimy wziąć pod uwagę korzyści, które otrzyma nasz uczestnik. Jesteśmy społeczeństwem, które chce doświadczać, a nie tylko patrzeć. Chcemy wyciągnąć jak najwięcej z danej imprezy i rola organizatorów jest ogromna. To oni muszą wymyślić, co otrzyma od firmy osoba, która weźmie udział w naszym wydarzeniu. Musimy się wyróżnić na tle innych firmy. Podobnie jest z atrakcjami, które chcemy wykorzystać podczas eventu. Je również należy dobrze przemyśleć i odpowiednio dopasować do naszego budżetu i odbiorcy. Warto też pamiętać o tym, w jakim miejscu odbywa się nasz event. Może ono albo ograniczyć nasze możliwości, albo dać ogromne pole do popisu.

Ostatnią rzeczą, jaką musimy zaplanować to odpowiednia promocja naszego eventu. Najlepiej promować nasz event w Internecie. Jak to zrobić? Zapraszam do mojego poprzedniego artykułu „10 kroków do skutecznej promocji eventu”.

Możemy sporo zyskać na organizacji takich eventów, ale nie jest to prosta sprawa i jeśli w naszej firmie nie mamy osoby, która ma odpowiednie kompetencje, to warto zaangażować do tego agencję eventową.