Catering

Processed with VSCO with c4 preset

5 grudnia, 2015 . Ilona Kozłowska

Catering to istotny element każdego wydarzenia. To on rozgrzewa podniebienia i w dużej mierze przyczynia się do pozytywnej opinii i pozytywnych relacji zawieranych przy stole. Dlatego też staje się elementem event marketingu. Nie wyobrażam sobie, by catering i aranżacja stołów była oddzielnym elementem, który nie będzie spójny z całością.

Dziś nie wystarczy tort z logo czy dekorowane ciasteczka bankietowe. Od cateringu wymaga się zdecydowanie więcej i cateringowcy muszą sprostać nie małym wyzwaniom, które stawia przed nimi klient. Do realizacji cateringu potrzebny jest brief, podobnie jak w przypadku agencji eventowych. Dobrze, gdyby obie agencje dostały taki sam brief w tym samym czasie. Agencja eventowa z firmą cateringową powinny od początku ze sobą współpracować, tak by stworzyć spójny obraz eventu.

Czego wymaga się od firmy cateringowej?

Prócz dobrze dobranego menu, firma cateringowa powinna doradzić odpowiednią ilość porcji. Dania serwowane powinny być świeże, smaczne i koniecznie powinny być estetycznie podane. To są najbardziej podstawowe rzeczy, które wymagane są od cateringu od dawna. Dziś wymaga się jeszcze zaangażowania, pomysłu na aranżację stołów i potraw oraz profesjonalnej i sprawnej obsługi.

Sposób podania potraw dostosowujemy do charakteru imprezy. Coraz częściej wybierane są bufety boczne, które wymagają od gościa podejścia do stanowiska w celu wyboru potrawy. Oczywiście forma serwowania dań nie została zapomniana, ale stosuje się ją przy mniejszych wydarzeniach. Jednak nie chcę w tym artykule skupiać się na formie podawania potraw, a na aranżacji cateringu.

Jeśli chcemy, by nasza impreza była spójna d A do Z musimy pamiętać o kilku rzeczach, równie istotnych jak te wspominane wyżej.

W poprzednim artykule Event marketing, jako performance pisałam o emocjach. Catering to jeden z elementów wywołujących emocje. Główną emocją jest radość z jedzenia. Człowiek głodny to niezadowolony człowiek i o tym trzeba pamiętać. Kiedy nasi goście będą najedzeni będą szczęśliwi i zadowoleni. Jeśli będą zadowoleni to i relacje będą pozytywne. Catering też wywołuje emocje.

Co zrobić by catering był spójny z eventem?

Dziś białe obrusy i kremowe serwetki nie wystarczą. Trzeba zadbać o dodatkowe elementy dekoracyjne, które będą swoim kolorem i formą nawiązywały do marki i/lub charakteru wydarzenia. Zaaranżować można nawet krzesła. Stoły boczne cateringowe najlepiej przybrać w elastyczne jednolite obrusy, a na nich ułożyć jedzenie, dekoracje. Stoły konsumpcyjne powinny być przejrzyste, więc nie przesadzajmy z dekoracjami. Granie kolorami już daje spory efekt. Można też zastosować stoły multimedialne, gdzie na blacie stołu wyświetli się logo firmy.

Co z jedzeniem? Jeśli mamy zimne przekąski typu finger food można zastosować wiele elementów dekoracyjnych, np. drewniane patyczki, do których dodamy karteczkę z logo lub hasłem przewodnim imprezy. Ciasta bankietowe można ozdobić czekoladką z logo i z pomysłem ułożyć na stole. Rozwiązań jest mnóstwo. Trzeba tylko usiąść i pomyśleć. Zobaczyć to oczami wyobraźni.

Samo menu można przyozdobić w kolory firmy, w logo. To są szczegóły, jednak bardzo istotne. To one są tymi elementami spójnymi. Pamiętajmy, że im więcej elementów wspólnych, ale nieprzesadzonych tym lepiej. Każde ciasteczko czy koreczki nie muszą posiadać chorągiewki z logo, ale, np. co 2 lub 3 już tak. Ludzie zanim zjedzą to skomentują, czasem zrobią zdjęcie, by pokazać znajomymi. A co za tym idzie? Dobra opinia, polecenie, marketing szeptany.

Aranżacja cateringu powinna być dobrze przemyślana. Dla cateringowców nie ma rzeczy niemożliwych. Catering to sztuka, a kucharze są artystami. Jeśli będziemy mieć jasno określony cel, który chcemy osiągnąć to odniesiemy pożądany efekt. Nasz gość, wchodząc na salę powinien zobaczyć piękny i spójny obraz. Jeśli go zobaczy z pewnością poczuje się dobrze