29 listopada, 2015 . Ilona Kozłowska

Działania event marketingu wspomagają działania PRowe firmy, mając na celu ciągłe ocieplanie wizerunku marki. Event marketing to także część komunikacji marketingowej i stanowi dobrą okazję do budowania trwałych i pozytywnych relacji na linii klient – marka, marka – klient. Event marketing to wyjście do swojego odbiorcy, to bycie z nim bliżej. To lojalność, która działa w dwie strony.

Eventy są rożne i mają różne cele, jednak każdemu wydarzeniu powinny towarzyszyć emocje, ale tylko te pozytywne. Jeśli zabraknie emocji w wydarzeniu, możemy nie odnieść oczekiwanego efektu swoich działań. Planując event musimy zaplanować pewnego rodzaju sztukę teatralną, którą chcemy pokazać, a dzięki niej przekazać coś naszemu odbiorcy. Jak ma wyglądać ta sztuka i co chcemy przekazać musi być bardzo dobrze przemyślane. Dlatego też event managerowie reżyserując wydarzenie muszą dobrze poznać potrzeby swojego odbiorcy. Należy dokładnie zbadać profil swojego konsumenta oraz jego oczekiwania. W dzisiejszych czasach konsument danej marki oczekuje od niej czegoś więcej niż tylko produkt czy usługę. On chce czuć się związany z marką. Chce być lojalny w stosunku do marki i chce nawiązać z marką dobre relacje. Marka powinna dać swojemu odbiorcy powody do lojalności i dobrych relacji.

Budząc pozytywne emocje zyskujemy podwójnie.

Event marketing nie jest nastawiony na sprzedaż, ale sprzedaż wspiera. Organizując wydarzenie możemy pokazać nowy produkt, dać go dotknąć naszemu odbiorcy. Zaproszeni goście mogą przetestować produkt, co w późniejszym czasie przełoży się na sprzedaż. Na Twoim evencie goście mają przede wszystkim dobrze się bawić z Twoimi produktami i z tym, co zostało zaplanowane podczas wydarzenia. Nie powinno wywierać się presji sprzedaży, bo wtedy nasz odbiorca ucieknie, a my wywołamy negatywne emocje. To jest efekt, którego nie chcemy. Zadaniem marki jest miłe zaskoczenie oraz danie poczucia, że nasz odbiorca jest wyjątkowy.

Poczucie wyjątkowości możemy dać naszemu odbiorcy już na etapie zapraszania na wydarzenie. Odpowiedni kanał komunikacji, wysłanie zaproszenia do naszych klientów, a nawet jakiegoś upominku związanego wydarzeniem. Upominek może mieć różny charakter. Jeśli nasz konsument kupi od nas bilet na sztukę teatralną to połowa sukcesu za nami. Jeśli kupił bilet, to chce czegoś więcej niż bankiet z tańcami i pokazem artystycznym. Nasz odbiorca oczekuje efektu WOW.

Wywołałeś pozytywne emocje? Odniosłeś SUKCES!

Eventy, które wywołują pozytywne emocje na długo pozostają w pamięci, dają poczucie przynależności do marki. Marka prócz tego, że powinna być przyjazna dla swojego konsumenta, powinna się z nim odpowiednio komunikować po przez emocje. Rzeczą oczywistą jest, że nie samymi emocjami event żyje. Ilość i jakość emocji również trzeba odpowiednio zaplanować.

Przykładem eventu z emocjami jest np. cykl koncertów Grupy Żywiec – Męskie Granie. Event, co roku przyciąga sporą publiczność. Artyści występujący na scenie dostarczają najwięcej emocji, ale cała dodatkowa oprawa również wpływa na dobre samopoczucie uczestników wydarzenia.

Kolejną marką, która dobrze operuje emocjami to Adidas. Każda ich akcja wywołuje wzruszenie, śmiech i radość. Odbiorcy tej marki czują się z nią związani od początku do końca.

Nie możemy również zapomnieć o akcjach Coca Coli. Każdego roku setki tysięcy ludzi śledzi trasę ciężarówek Coca Coli, a widząc butelkę lub logo każdy się uśmiecha. Event zorganizowany z okazji 100 lat butelki Coca Coli, również wywołał sporo emocji wśród odbiorców.

Dając poczucie wyjątkowości i przeżycia czegoś fantastycznego naszemu odbiorcy, oczekujemy, ze umieszczą oni na swoich profilach społecznościowych informację o wydarzeniu. Zdjęcia, opinie, filmy z eventu dobrze otagowane rozprzestrzeniają się bardzo szybko. Nasz klient jest zadowolony, a my zyskujemy nowych klientów i stajemy się bardziej rozpoznawalni i odbierani, jako marka przyjazna.

Ważne jest też, to by marka w miarę na bieżąco informowała, co dzieje się podczas eventu na swoich kanałach social media. Pokazując emocje na bieżąco zyskujemy na kolejnej edycji nowych odbiorców. Możemy ustanowić oficjalny hasztag, który będzie budził zainteresowanie i przyciągnie innych.

Emocje nie tylko działają w sektorze B2C, ale także w sektorze B2B. Nie zapominajmy o tym. Emocje to klucz do sukcesu.